زنان در آخر الزمان ....


زنان در آخرالزّمان


یکی از مسائلی که در حکومت‌های آخرالزّمان مطرح است، بنا بر اخباری که از معصومان(ع) وارد گردیده است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی می‌باشد:
امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: «... و آن هنگامی است که زن‌ها مسلّط شوند، کنیزان تسلّط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند.»1
«هنگامی که زن‌ها بر تخت سلطنت چیره شوند و بر هر مردی چیره باشند و جز خواستة آنها عملی نگردد.»2
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «و زنان را می‌بینی که به‌سان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می‌اندازند.»3

  • وضعیّت اقتصادی زنان درآخرالزّمان

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بشر در آخرالزّمان با آن سخت دست به گریبان است، مسائل و مشکلات اقتصادی است. نابه‌سامانی عظیم اقتصادی در سرتاسر جهان به وقوع می‌پیوندد و زنان از این واقعة شوم، در امان نخواهند بود؛ بلکه بیشترین ضربه را آنها خواهند خورد.

امام صادق(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند: «بعضی از مردان را می‌بینی که از راه فساد زنان خود ارتزاق می‌کنند.»4
حضرت علی(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند: «زنان در آخرالزّمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می‌نمایند.»5

  • وضعیّت اجتماعی زنان در آخرالزّمان

1. عدم امنیّت برای زنان: از انحرافات خطرناک که جامعة پیش از ظهور به آن گرفتار می‌گردد، بی‌امنیّتی خانوادگی و ناموسی است، این مسئله آن‌چنان فراگیر می‌شود که کمتر کسی می‌تواند یا می‌خواهد از آن جلوگیری نماید.»6

حضرت علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «سفیانی در حالی که نیزه‌ای در دست دارد، زنی باردار دستگیر می‌نماید و به یکی از یارانش می‌گوید: به او تعدّی نما و او سپس شکم زن را می‌درد و جنینش را بیرون می‌آورد و هیچ کس نمی‌تواند چنین وضعیّت هولناکی را تغییر دهد.»7

2. هبوط مسائل اخلاقی و انسانی در زنان: جامعة پیش از ظهور، جامعه‌ای مملوّ از فساد و بی‌بند و‌ باری‌های اخلاقی است، کردارهای حیوانی گروهی انسان‌نما، آن‌چنان فراگیر می‌شود که حالت عادّی به خود می‌گیرد. روایاتی که این وضع اخلاقی پیش از ظهور را بیان نموده‌اند، بسیار زیاد است.

محمّد بن مسلم می‌گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام(ع) فرمودند: «آنگاه که مردها خود را شبیه زنان نمایند و زن‌ها شبیه مردان شوند، آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان.»8
و در حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمودند:
«... در آن زمان زنان را می‌بینی که از بذل خود به کفّار هیچ واهمه‌ای ندارند.»9

امام علی(ع) می‌فرمایند: «ظاهر می‌شود در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.»10
3. افزایش زنان بی‌سرپرست: در آخرالزّمان وضعیّت به گونه‌ای است که بر اثر جنگ‌های پی در پی، تعداد مردان کاهش چشمگیری می‌یابد و به همین دلیل، زنان زیادی بی‌سرپرست می‌گردند و به دنبال کسی هستند تا سرپرستی ایشان را به عهده گیرد.

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «قیامت برپا نمی‌شود، مگر اینکه برای پنجاه زن یک سرپرست باشد.»11
و در حدیث دیگری می‌فرمایند: «زمانی فرا رسد که پنجاه زن با یک مرد رو به رو شده، یکی می‌گوید: ای بندة خدا مرا بخر و دیگری می‌گوید به من پناه ده.»12
با مقایسة اخباری که در مورد زن آخرالزّمان به ما رسیده و وضعیّت کنونی زن از حیث اجتماعی و اخلاقی، بین زن امروز و زن آخرالزّمان شباهت بسیاری دیده می‌شود. امّا این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که نمی‌توان فساد اخلاقی را برای تمام زنان تعمیم داد، زیرا در آن زمان، زنان آگاه، عفیف و باایمانی نیز وجود دارند که از اوضاع بد آن زمان متأثّرند. امّا وضع عمومی به شکل دیگری است.13

مرضیه شریفی
ماهنامه موعود شماره 122

پی‌نوشت‌ها:

1. کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمة علی اکبر مهدی‌پور، ج2، ص 761 به نقل از بشارة الاسلام، صص 41 و 44.
2. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص 259.
3. همان، ص 257.
4. همان.
5. لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 428.
6. سیّده ارغوان حیدری، «زن، انتظار، ظهور»، ماهنامة شمیم یاس، سال سوم، ش 8، آبان 1382، ص 8.
7. همان، ص 9. به نقل از مقدّسی شافعی سلمی، عقدالدرر، ص 409.
8. منتخب الاثر، ص 292.
9. بحارالانوار، ج52، صص 257 و 258.
10. منتخب الاثر، ص 426.
11. «زن، انتظار، ظهور»، همان، ص 9، به نقل از احمد بن حنبل، مسند، ج3، ص 120.
12. همان، به نقل از بحارالانوار، ج52، ص 250.
13. همان.

/ 8 نظر / 7 بازدید
سائل

سلام بزرگوار وب قشنگي داري خوشحالم از اشنايي با شما . موفق باشين.[گل]

عاشق کوهستان

سلام عزیز ممنونم استفاده شد اللهم عجل لولیک الفرج[گل]

زهرا

یعنی چه ؟ وارد شدن زنان در کار سیاست از نشانه های ظهور ه؟ واقعا"‌ متاسفم با مطالعه آثار معتبر از زندگانی حضرت خدیجه (س) و .... و حتی فیلم های معنوی مانند مختار و ... نقش زنان را به گونه ای در سیاست (‌به اقتضای آن زمان 9 مشاهده می کنید .... لطفا"‌در شفاف سازی مطالب دقت کنید ....

زهرا

در اسلام بيعت زن , مالكيت زن , حضور زن در ايـن عـرصه هاى اسـاسى سـياسى و اجـتماعى تـثبيت شده است:((اذا جائك الـمومنات يـبايعنك عـلى ان لا يشركن بالله)) زنها مىآمدند با پيغمبر بيعت مـى كردند پيغمبر اسلام نفرمود كه مردها بيايند بيعت كنند, به تبع آنها, هر چه كه آنها راى دادند, هر چه كه آنها پذيرفتند, زنها هم مجبور باشند قبول كـنند, نـه, گـفتند زنـها هم بيعت مى كنند, آنها هم در قبول اين حكومت, در قبول اين نظم اجتماعى و سياسى شركت مى كنند.غربيها هزار و سيصد سال در اين زمـينه از اسـلام عـقب هستند و اين ادعاها را مى كنند! در زمينه ى مالكيت هم همين جور, و زمينه هاى ديگرى كه مربوط به مسائل اجتماعى و سياسى است2-

زهرا

خـود الـگوى فاطمه ى زهرا(سلام الله عليها) كه چه در دوران كودكى, چه بعد از هـجرت پـيغمبر به مدينه در داخل مدينه, در همه ى قضاياى عمومى آن روز پدرش كـه مركز همه ى حوادث سياسى اجتماعى بود, حضور داشت, نشاندهنده ى نقش زن در نـظام اسـلامى اسـت.البته فـاطمه ى زهرا(سلام الله عليها) قله ى اين مسائل است زنـان بـرجسته ى ديـگرى هـم در صدر اسلام بودند, با معرفت, با خرد, با علم, حـاضر در مـيدانها حـتى حـاضر در ميدانهاى جنگ, حتى تعدادى كه نيروى بدنى داشـتند, حـاضر در مـيدان دلاورى در جـنگ, شمشيرزنى و سربازى البته اين را اسـلام بـراى بـانوان واجب نكرده و از دوش آنها برداشته است, چون با طبيعت جسمى و نيز با عواطف آنها سازگار نيست.

زهرا

اللهم وفقنی بفهم و التفهیم انسان از نعمت بزرگي به نام نيروي عقل و انديشه برخوردار است كه اين موهبت، او را از ساير موجودات، ممتاز نموده است. در مقايسه با ساير اديان، اسلام بيشترين اهميت و ارزش را براي عقل و انديشه قائل شده است و عقل و شرع را مكمل هم و رابطه ي آنها را دوسويه و هماهنگ مي‌داندخداوند به انسان آگاهي را آموخته است و آگاهيِ انسان، متأثر از شرايط زماني و مكاني است. درنظر قرآن، ويژگي عقل اين است كه باور، ايمان مي‌آورد و باور در برابر ظن و شك قرار دارد. اين چنين كسب آگاهي را آدمي با عقل و شعور خود به دست مي‌آورد. ابزاري كه قرآن براي كسب تجربه‌هاي متنوع و شناخت مسائل بيروني از قبيل مشاهده به زمين و آسمان و ديگر آفريده‌ها به آن تكيه مي‌كند، همچون آيه ي «وَلَهُ اختِلَافُ اللَّيلِ والنَّهَارِ أفَلَا تَعقِلُونَ» (مؤمنون: 80)، ابزاري ظريف و قابل استفاده و توجه براي همه ي آدميان است. عقل و شعور و تأكيدي كه قرآن بر آن دارد، بايد طبق روان و منطق زمانه نگريسته شده، نسبي بودن آن پيوسته در نظر گرفته شود....

اللهم وفقنی بفهم و التفهیم پیشنهاد می کنم یک بار دیگر به دقت آن متن را بخوانید .... به فرمایشات ولایت فقیه ف مقام معظم رهبری در خصوص زنان و دانش سیاسی هم مراجعه فرمائید و مروری هم به جایگاه تفکر در روایات و ... داشته باشید و به عنوان یک زن به خود بیندیشید. خداوند همه ما را هدایت کند . از ماست که بر ماست

محمدحسن اسایش

ازگوشه ای از کارمن در تبیان دیدن کنیدhttp://www.tebyan.net/index.aspx?pid=929